Neuromarketing is belangrijker dan ooit

De sterk groeiende markt voor neuromarketingoplossingen

In tijden van globalisering moeten bedrijven nieuwe methoden ontwikkelen om klanten van zichzelf en hun producten te overtuigen. Wetenschappelijke benaderingen, waaronder neuromarketing, helpen hierbij. Hierbij maakt men gebruik van bevindingen uit hersenonderzoek en psychologie om gerichter te communiceren met hun doelgroepen.

Het brein controleert ons koopgedrag. Welke processen beïnvloeden het brein van de klant en zijn/haar aankoopbeslissing? Neuromarketing is booming. Veel bedrijven investeren veel geld in onderzoek naar verschillende neuromarketing gerelateerde onderwerpen om te begrijpen hoe klanten reageren op online campagnes en berichtgeving in de media. De noodzaak om klantengedrag te analyseren draagt ​​bij aan de aanzienlijke groei op dit gebied.

Het brein en koopgedrag

De wereldmarkt voor neuromarketingoplossingen vertoont een sterk geconsolideerd landschap. De markt, die in 2016 ongeveer 940 miljoen dollar bedroeg, zal naar verwachting tussen 2017 en 2025 met gemiddeld ongeveer tien procent per jaar groeien en tegen het einde van 2025 een waardering van ongeveer 2,2 miljard dollar bereiken. De hoogste groeicijfers worden verwacht voor de regio Azië-Pacific. Tot op heden is de regio Noord-Amerika en Europa echter de grootste leverancier van neuromarketingoplossingen.

Een van de sleutelfactoren in de groei van deze markt is het feit dat neuromarketing-oplossingen uiterst effectief zijn bij het verwerken van klantgegevens in een marketingomgeving, met behulp van neurowetenschappelijke technieken. De neuromarketing-industrie heeft enorm geprofiteerd van de groei van de investeringen in online marketing in de afgelopen jaren. Brandwings zet deze vorm van sales & marketing al jaren succesvol in op het gebied van bijvoorbeeld zoekmachineoptimalisatie (SEO) en Search Engine Advertising (SEA) en belooft zijn klanten een zo duurzaam mogelijk concurrentievoordeel te geven en hoge conversie ratio’s.

Neuromarketing in website en webshop ontwerp

Eye-tracking is ook een waardevol hulpmiddel bij de ontwikkeling van websites. Het onderzoekt naar welke delen van de homepage de bezoeker het eerst kijkt, waar hij hoelang blijft en wat hij niet eens opmerkt. Enerzijds kan worden bepaald in welke posities de elementen die bepalend zijn voor de aankoop moeten worden ondergebracht en anderzijds hoe deze moeten worden vormgegeven. Zo leidt een winkelwagenknop met felle kleuren tot een betere conversieratio dan een onopvallende.

Bovendien moet de structuur van de website zo intuïtief mogelijk worden ontworpen, zodat de potentiële klant niet hoeft na te denken, maar spontane beslissingen neemt – en de meeste mensen beslissen over hun lef. Dit heeft ook met ons brein te maken, want bij een aankoop wordt het beloningssysteem geactiveerd. Reclame-experts en marketingexperts zijn op de hoogte van deze dingen en gebruiken neuromarketing om consumenten te sturen die er niet eens van op de hoogte zijn.

Emotie en storytelling zorgen voor meer online en offline conversies en succes

Hoe meer je ergens emotioneel bij betrokken bent, hoe minder kritisch je denkt. Denk maar eens aan verliefdheid. Om te begrijpen hoe storytelling werkt, moet je eerst weten hoe je brein werkt. Het is daarvoor handig om de verschillende functies van het brein te kennen. Ons brein bestaat uit drie lagen; neocortex (het menselijk brein/ het denkende brein), limbische systeem (het zoogdierenbrein/ het emotionele brein) met o.a. de amygdala en het reptielenbrein (het instinctieve brein).

De neocortex is de hersenschors van je brein. Het vormt de buitenste (boven)laag van ons brein en is het minst ontwikkeld van alle drie de delen. Dat komt omdat het nog relatief nieuw is. De neocortex is een zwak systeem; zowel het reptielenbrein als het limbische systeem zijn ouder en krachtiger. Tegelijkertijd is dit deel van je brein wel verantwoordelijk voor de rationele beslissingen die je maakt. De neocortex maakt het dus mogelijk dat wij communiceren via taal.

Het hele limbische systeem wordt gevormd door een groep hersenstructuren in de grote hersenen die betrokken zijn bij emotie, emotieregulering, emotioneel geheugen, genot en motivatie. Als het gaat om beïnvloeding van het menselijk brein op emotioneel vlak, is dit veruit het belangrijkste hersendeel om aan te spreken. ‘Losse’ hersenstructuren in het limbische systeem zijn de hippocampus (geheugenfunctie), de amygdala (verwerken, ervaren en aansturen van emoties) en de hypothalamus (het regelen van het autonome zenuwstelsel). Als je het helemaal uitfiltert is de amygdala voor storytellers de allerbelangrijke hersenstructuur.

Het reptielenbrein

Het reptielenbrein is het oudste gedeelte van ons brein dat we hebben. Het functioneert vrijwel volledig buiten je bewuste controle. Dit deel van je brein denkt niet na en onthoudt ook niets. Het reageert puur instinctief op dingen. Zoals de vecht-of-vluchtreactie.

Wat je vooral moet onthouden is dat mensen grotendeels onbewust denken en handelen en daarvoor voornamelijk hun limbische systeem (emotie) en reptielenbrein (instinct) gebruiken. Wil je iemand beïnvloeden dan heb je dus eigenlijk meer kans als je dit op emotioneel/instinctief vlak doet, dan wanneer je het op rationeel vlak doet. Daar zit ook de kracht van o.a. storytelling, juiste design, beeldopnames en gesprekstechnieken.

Wetenschappers hebben op basis van vele onderzoeken beschreven dat wij onze beslissingen op basis van het grootste deel van de hersenen 95% (emotie) nemen. De rest 5% is gebaseerd op ratio. Je weet nu dat het menselijk brein maar voor 5% door ratio (argumenten) aangestuurd wordt. Met die kennis heb je een gigantische voorsprong op je concurrenten gewonnen. Want waarom zou je nu nog feiten en argumenten gebruiken om je producten en/of diensten te verkopen, als je weet dat je met emotionele beïnvloeding een veel grotere kans hebt?

Brandwings past neurowetenschap toe in alle offline en online diensten die wij onze klanten aanbieden. Op deze wijze bouwen wij een emotionele band op met de doelgroepen met als resultaat dat er een positieve houding gecreëerd wordt om zaken te doen of geld te doneren. Benieuwd naar de diensten van Brandwings en onze werkwijze, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of bekijk onze diensten.

 

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs