Affiliate marketing zorgt voor groei bij bedrijven ondanks de Corona crisis

Affiliate marketing is een crisisbestendig marketinginstrument gebleken afgelopen jaar. Deze vorm van marketing zijn feitelijk partnerprogramma’s en deze boekten bij een groot aantal bedrijven ondanks Corona een omzetstijging tot 80 procent. Deze vorm van marketing zorgt voor een krachtige combinatie tussen enerzijds publicisten en anderzijds adverteerders op deze specifieke websites. Affiliate platformen zorgen voor de juiste koppeling van deze twee groepen in de markt. Als de bezoeker op de site van een affiliate marketeer een banner of link aan klikt en op de site van de adverteerder terechtkomt dan wordt er pas afgerekend met het platform en de publicist. Op deze wijze wordt iedere euro gericht uitgegeven per click of deal, afhankelijk wat de doelstellingen zijn. In de huidige crisis en in de context van de coronapandemie is een bijzonder voorzichtige marketing budgetplanning vereist. Affiliate marketing is dan het juiste marketinginstrument. In overeenstemming met de betekenis van het woord affiliate (bijvoorbeeld: zakenpartner), verschijnt een bijzonder krachtige “partner” of autoriteit binnen de marketing en sales aanpak. Daarnaast is affiliate marketing een kostenbewuste en efficiënte optie. Veel sterke merken maar ook kleine organisaties vertrouwen daarom op affiliate marketing als een gevestigd expert kanaal. Bannerreclame hoeft niet langer duur te zijn binnen de doelgroep op grote branche specifieke platforms. In plaats daarvan kunnen reclamebanners hun marketing matchplan vormgeven door alleen kosten te veroorzaken wanneer de verkoop en dus de echte verkoop daadwerkelijk wordt behaald.

Verhoog verkoop en naamsbekendheid

De kracht van dit instrument binnen de marketingmix is met name de effecten op het verhogen van de sales enerzijds of het winnen van nieuwe klanten en donateurs anderzijds. Het is daarom verbazingwekkend dat affiliate marketing voor veel organisaties nog zo onbekend is. Tijdens onze klantgesprekken en projecten komen we deze onwetendheid vaak tegen. Dit geldt ook voor non profit organisaties. Het levert niet alleen voordelen op zoals hogere verkoop, stijging naamsbekendheid en meer leden, maar ook het feit dat alle activiteiten kunnen worden uitgevoerd zonder een groot kostenrisico. Uit onze ervaring weten we dat affiliate marketing bij succesvolle bedrijven, stichtingen etc. groeipercentages van 15 tot 25 procent kan behalen binnen de gehele online marketingmix.

Marktpartners vormen de digitale driehoek

Zoals met bijna geen andere vorm van marketingimplementatie, wordt het concept van partnerschap zo consequent in de praktijk gebracht: elke deelnemer neemt een deel op zich en iedereen krijgt ook een uitkering. Het partnershipmodel komt overeen met een driehoeksverhouding: een reclamespeler (bedrijf, non profit organisatie etc.) gaat via een professionele intermediaire organisatie of bureau een samenwerking aan met andere partnerwebsites (uitgevers, platformen). De speler (bijvoorbeeld een online retailer of een vereniging op basis van lidmaatschap) plaatst reclamebanners op partnerwebsites en realiseert daarmee conversies (bijvoorbeeld verkopen of lidmaatschappen), die worden vergoed op basis van een vooraf bepaalde commissie. Dit biedt de mogelijkheid van een puur prestatiegerichte beloningsvariant als serieus voordeel ten opzichte van andere betaalde mediakanalen.

Affiliate marketing is geschikt voor alle branches en markten

Affiliate marketing heeft een zeker universeel potentieel en sluit nauwelijks een branche uit. Uitgevers en mediabedrijven willen abonnees werven, energieleveranciers zoeken nieuwe klantcontracten, sport- en andere clubs of organisaties genieten van een stijgende lidmaatschapsbijdrage en als kijkers weer sportevenementen mogen bijwonen, zou affiliate marketing weer als een lucratief communicatiekanaal kunnen worden ingezet voor verkoop van kaartjes. Bij affiliate marketing zijn altijd uitgebreide controlemogelijkheden nodig voor een optimaal resultaat. Onze best practices bevestigen de stelling: een veelbelovende samenwerking met ervaren partners is van invloed op onderwerpen zoals blogs, prijsvergelijkings- en voucherpagina’s, retargeting- en prospecting partners etc. Met de controle-opties worden de verschillende soorten uitgevers bedoeld. Het is belangrijk om thematisch passende pagina’s te vinden waar de potentiële koper graag op klikt en blijft “hangen”. Er is kennis van affiliate marketing vereist, die informatie kan verschaffen over welke partners geschikt zijn voor welke bedrijfstakken/klanten en die waarschijnlijk het beste zullen presteren.

De voordelen van affiliate in coronatijden in het kort

Op middellange termijn is een aanzienlijke vergroting van het bereik mogelijk, het vinden en binden van nieuwe klanten via publishers een optie. De omzet wordt op CPO-basis (click per order) betaald en is dus volledig prestatieafhankelijk. Een gratis branding-effect kan het gevolg zijn van onbetaalde bannerdisplays in relevante omgevingen. Iedereen die in de coronacrisis een marketingbudget kan gebruiken, moet de kansen die affiliate marketing überhaupt biedt, en zeker nu, goed analyseren voor het eigen bedrijf of merk. Meer weten over affiliate marketing bekijk dan ook onze andere blog over de definitie van affiliatie marketing of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek of bekijk de mogelijkheden bij Brand Marketing.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs