Is Google Ads de ultieme marketingtool?

Als bedrijf ben je altijd op zoek naar de meest efficiënte manier om jezelf zichtbaar te maken. Maar welke instrumenten gebruik je daar nu voor? In deze blog gaan wij verder op het gebruik van Google Ads als marketingtool. Vanuit Brandwings beheren wij momenteel tientallen Google Ads campagnes met een gezamenlijke bruto omzet van enkele miljoenen Euro’s. De bedrijven die wij daarbij vertegenwoordigen zijn zeer uiteenlopend en opereren in diverse sectoren zoals; de medische en gezondheidssector, staalindustrie, biologische ijsindustrie en kunstsector.

Google advertentiecampagne met succes

Google Ads valt onder de zogenaamde Search Engine Advertising (SEA) en heeft diverse hulpmiddelen om met een gering budget toch gevonden te worden. Google-advertenties zijn effectief en zijn daarom terecht zo populair. Veel bedrijven en organisaties over de hele wereld zetten deze campagnes in. Maar Google-advertenties kunnen ook duur zijn wanneer je een marketinginstrument als Google Ads verkeerd inzet. Google heeft veel functies bedacht om zijn advertenties zo effectief mogelijk te maken en het is aan ons als marketeers en ondernemers om deze slim toe te passen. Veel te weinig van de functies worden nog gebruikt. Wat volgt is frustratie over de resultaten en een snel opgebruikt advertentiebudget. Om ervoor te zorgen dat jou dit niet overkomt, heeft Brandwings de top 3 van de minst gebruikte, maar zeer effectieve Google Ads-functies voor jullie samengevat.

Toepassen van advertentie-extensies

Is het je ooit opgevallen dat sommige advertenties veel meer ruimte innemen en veel meer informatie bevatten dan de meeste andere? Is dat omdat deze adverteerders er meer voor betalen? Veel mensen denken dat, maar is onjuist! Het verschil is: de advertentie-extensies zijn geactiveerd voor deze advertenties en ze zijn helemaal gratis. Wat zijn advertentie-extensies? Simpel gezegd: met de advertentie-extensies kan je aanvullende, nuttige informatie over jouw bedrijf of product aan de advertentie toevoegen. Bijvoorbeeld de openingstijden of de locatie, contactmogelijkheden of verdere links. Deze advertentie-extensies zijn gratis, alleen de klik wordt in rekening gebracht, zoals het geval is voor de advertentie zelf. Het voordeel: jouw advertentie wordt beter gezien en klanten krijgen direct meer informatie en meer tekst zonder een klik. Volgens Google neemt de kans op succes door middel van extensies met enkele procentpunten toe. We kunnen deze ervaring bevestigen, op voorwaarde dat de extensies nuttig en correct zijn gekozen. Google helpt jou hierbij, Google beslist welke extensie het meest zinvol is, wanneer en automatisch de juiste laat zien. Welke extensies moet je gebruiken? Het is simpel: iedereen die relevant kan zijn voor jouw bedrijf of product. Wees dus niet verlegen als het om de extensies gaat. De extensies worden alleen door Google weergegeven zolang jouw advertentie een bepaalde positie behaalt. De extensies worden alleen weergegeven als de algehele prestaties van de advertentie goed zijn. De uitbreidingen worden echter positief beoordeeld in de beoordeling. Het is dus altijd de moeite waard om advertentie-extensies in te schakelen.

Google instelling “bodaanpassingen”

Nog nooit gehoord van bodaanpassingen? Wat zijn dat eigenlijk? Bodaanpassingen zijn een instelling in Google Ads waarmee je meer controle over jouw advertenties hebt. Hoewel Google al een zeer gericht advertentiemedium is, is er nog steeds een bepaalde hoeveelheid verspilling die je kunt beperken met de juiste bodaanpassingen. Jij bepaalt tot in detail hoeveel je per gebied wilt aanbieden. Brandwings raadt altijd aan om met handmatige instellingen te beginnen en als je genoeg gegevens hebt verzameld dan moet je overschakelen naar automatische bodaanpassingen, dus het roer overdragen aan het Google-algoritme. Bodaanpassingen zijn mogelijk op zes verschillende gebieden:

  1. Ten eerste op advertentiegroepniveaus; als jouw campagne is onderverdeeld in verschillende advertentiegroepen, is het doel om deze advertentiegroepen zo goed mogelijk te targeten. De automatische voorinstelling is zo ingesteld dat elke advertentiegroep wordt weergegeven met dezelfde CPC (Cost Per Click) waarde voor elke campagne. Dit kan echter eenvoudig handmatig worden gewijzigd. Overweeg eerst welke advertentiegroepen de hoogste/laagste conversiekans hebben en pas de maximum CPC aan. Selecteer hiervoor de relevante advertentiegroepen, onder het tabblad “bod bewerken/aanpassen” kan je nu de maximum CPC wijzigen. Vul het nieuwe bedrag in of bepaal met welk percentage jij het bod wilt verhogen of verlagen. Zeker in het begin is deze aanpassing nog erg gebaseerd op persoonlijke overwegingen.
  2. Ten tweede zoekwoordniveau; laten we nu een niveau dieper gaan, namelijk het zoekwoordniveau. Je hebt in elke advertentiegroep meerdere zoekwoorden ingesteld. Je kunt nu ook de biedingen voor deze zoekwoorden aanpassen aan hun waarde. Als je bijvoorbeeld “oprolbare banners” afdrukt/verkoopt en het trefwoord “goedkope oprolbare banners” gebruikt, zou het logisch zijn om minder te bieden op dit zoekwoord, omdat dit zoekwoord bezoekers oplevert die op zoek zijn naar “goedkope” banners; maar misschien ben je niet de goedkoopste aanbieder.
  3. Derde aandachtsgebied zijn de verschillende soorten apparaten; in bijna elke branche, voor elk product, is er een bepaalde voorkeur op welke apparaten de aankopen het meest worden gedaan. Als jouw producten vaak op mobiele apparaten worden besteld, kan je hier de biedingen voor de advertenties op smartphones en tablets verhogen, terwijl je de biedingen die op de desktop worden weergegeven, verlagen.
  4. Vierde aandachtsgebied is locatie; deze instelling is vooral belangrijk voor winkels of locatieafhankelijke diensten. Het is bijvoorbeeld logisch om aanzienlijk meer te bieden aan mensen die dicht bij jouw bedrijf staan. De kans dat deze persoon daadwerkelijk naar je toe komt, is tenslotte erg groot.
  5. Punt vijf is op leeftijd of geslacht; ook hier kan je de waarde van de biedingen aanpassen aan leeftijd en/of geslacht. Als jouw producten of services bijvoorbeeld het meest waarschijnlijk worden gekocht door vrouwen tussen de 35 en 44 jaar, of als ze het meeste uitgeven aan elke aankoop, verhoog dan jouw bod voor die groep. Belangrijk is wel dat de ervaring die je offline hebt opgedaan met jouw bedrijf, niet automatisch kan worden overgezet naar het online adverteren. Onlineklantgedrag is vaak helemaal het tegenovergestelde. Wees hier dus voorzichtig en vertrouw niet alleen op de offline ervaring.
  6. Het laatste punt is de interesses van de doelgroep; dit is wel complex. We geven een voorbeeld, namelijk een reclamecampagne voor een nieuwe elektrische auto. Onder het tabblad “Doelgroepen” kan je speciale doelgroepen aan de campagne toevoegen. Je hebt hier twee opties. Zorg ervoor dat je de instelling “observatie” kiest. Op deze manier kan je resultaten observeren en bodaanpassingen doen. Zoek eerst naar doelgroepen die relevant kunnen zijn voor jouw advertentiecampagne. Kies uit demografische kenmerken of interesses. De interesse “elektrisch rijden” zou bijvoorbeeld interessanter zijn dan “sportwagen”. Maar dat is nog steeds erg algemeen. Je kan een niveau dieper gaan en jouw koopgedrag beperken in de lijst “actief zoekgedrag”. En dat gaat zo ver dat je niet alleen kunt specificeren tussen ‘gebruikte auto’ of ‘nieuwe auto’, maar ook tot aan het voertuigtype. We kiezen ook het tegenovergestelde van EV’s, een doelgroep die er hoogstwaarschijnlijk geen EV zou kopen. Deze moet je dan ook toe voegen. We verhogen de doelgroep ‘nieuwe auto’s/EV’s’ met 40 procent, terwijl we kleine auto’s / benzine met 80 procent verminderen. Op deze manier kan je heel gericht je biedingen afstemmen.

Uitsluitingszoekwoorden zijn een must

Onze favoriete booster voor Google-advertenties zijn de uitsluitingszoekwoorden. Wij kunnen het niet genoeg benadrukken: gebruik uitsluitingszoekwoorden. Deze functie is nummer 1 voor wat betreft budgetbesparing. Super eenvoudig te implementeren en bespaart jou zo gemakkelijk 50 procent of meer van het advertentiebudget. Je verkoopt bijvoorbeeld nieuwe e-bikes, zoektermen zoals ‘e-bike gebruikt’ of ‘goedkope fietsen’ moeten als uitsluitingszoekwoorden worden ingevoerd, omdat deze zoekopdrachten jou geen klanten opleveren, maar alleen kosten per klik. Je vindt deze instelling voor uitsluitingszoekwoorden onder Hulpprogramma’s en instellingen. Als je graag doelgericht en met veel succes wilt adverteren in Google dan kan je met bovenstaande advies veel bereiken. Maar dat kost tijd en je moet deze campagnes managen. Als je dit wilt uit besteden aan een ervaren partner zoals Brandwings dan kan je moet ons contact opnemen.

Voor meer informatie over Google Ads kan je contact opnemen met Brandwings en vertellen wij graag meer over de mogelijkheden of bekijk onze Brand Marketing diensten.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs