Digitale Marketing heeft iedere organisatie nodig van groot tot klein

Digitale marketing is belangrijk omdat het een bedrijf verbindt met zijn klanten wanneer ze online zijn. Bovendien is digitale marketing in alle sectoren goed inzetbaar. Het verbindt bedrijven met hun klanten o.a. via Google SEO (Search Engine Optimization). Dit is het optimaliseren van de website en de inhoud om de kansen op weergave van pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines te vergroten.

Elk bedrijf heeft digitale marketing nodig, ook de kleinere organisaties. Wanneer deze bedrijven beginnen, richten ze zich vaak op het binnenhalen van die eerste klanten. Ze kunnen vertrouwen op traditionele vormen van reclame, zoals gedrukte advertenties, coupon mailing of zelfs buitenreclame. Sommige nieuwe ondernemers denken vaak dat het slechts een kwestie van tijd is voordat klanten de weg naar hen vinden omdat ze een goed product of dienst aanbieden. Hoewel deze strategie erg ambitieus is, is er een betere en gemakkelijkere manier. Kleine bedrijven moeten rekening houden met de internationale online marktplaats en profiteren van de samensmelting van hun traditionele en digitale marketing. Geen enkel klein bedrijf, hoe nieuw ook, mag digitale kanalen over het hoofd zien als een kans om leads te genereren en interesse om te zetten in klanten. Met digitale marketingtechnieken is het mogelijk een wereldwijd publiek te bereiken op een kosteneffectieve, schaalbare en meetbare manier.

Wat zijn belangrijke voordelen van een digitale marketingstrategie?

Er zijn geen geografische grenzen in de digitale wereld en is het potentieel aan nieuwe klanten enorm. Personalisatie is makkelijk met digitale marketing en daarmee kan heel gericht communiceren met je doelgroep en op het juiste moment. In iedere fase van het koopproces kan je met de potentiele klant contact leggen. Kennis over de klanten en hun drijfveren is met digitale marketing geen probleem en daarmee stimuleer je betrokkenheid en merkloyaliteit. Soms denken kleinere organisaties dat zij niet de tijd en mogelijkheden hebben om online te concurreren. Vaak vallen zij terug op traditionele marketing. Daar is niets mis mee maar de kracht van digitale methodes zijn vaak effectiever.

In veel markten is de concurrentie moordend en hoewel mond-tot-mondreclame en aanbevelingen van klanten kunnen helpen om meer bezoekers te trekken, zullen klanten het bedrijf moeilijk vinden als het bedrijf niet in de zoekresultaten voorkomen. Per slot van rekening gebruiken 4,6 miljard mensen internet om allerlei redenen.

Met een concurrentieanalyse online krijgen bedrijven een beeld van wat werkt en wat niet. Hoogstwaarschijnlijk hebben de concurrenten, in welke branche dan ook, een online aanwezigheid. Welke inhoud gebruiken ze, is er een blogpagina of vertrouwen ze op visuele inhoud zoals video’s? Hoe positioneren zij hun merk en wat maakt het uniek? Hoe goed slagen ze erin om het publiek aan te spreken? En vooral: kan het beter?

Google is your best friend!

Veel bedrijven zijn online en hebben een website of een webshop, de concurrenten komen echter hoger in de zoekresultaten en zijn makkelijker te vinden. Online aanwezig zijn is niet voldoende, meer en meer is kennis van de zoekmachine optimalisatie cruciaal (SEO). Zoekwoorden zijn de basis. Succesvolle bedrijven kennen de zoekwoorden (Short Tail) en sleutelzinnen (Long Tail) waarmee klanten naar iets zoeken om hun probleem of behoefte op te lossen. Beschouw digitale marketing als een manier om de organisatie onder de aandacht te brengen van de doelgroepen die je wilt bereiken. Het mooie van digitale marketing is snel en doelgericht contact leggen met potentiële klanten. Via sociale media of met een blog kun je een gesprek beginnen of een peiling houden om inzichten te krijgen.

Door online met de doelgroep in contact te komen, kun je erachter komen waar ze naar op zoek zijn. Wat zijn hun problemen en vragen? Gebruik deze informatie om oplossingen te bieden met de producten of diensten. Met behulp van digitale marketing kan je op een persoonlijke en gerichte manier communiceren met je doelgroep. Op deze manier bouw je een relatie op, beter zichtbaar, vindbaar en vertrouwd. Klanten kopen eerder bij bedrijven waar ze goede ervaringen mee hebben.

Het belangrijkste, als het gaat om een communicatiecampagne op te zetten via sociale media, is het kiezen van de platforms die het beste bij het merk passen. Kies niet voor TikTok alleen omdat het hot is, of adverteer niet op LinkedIn, tenzij je zakenmensen wilt bereiken. Doe wat onderzoek naar de verschillende sociale netwerken, leer meer over de demografie van de verschillende sociale-medianetwerken om een ​​platform te vinden dat het beste past.

Wil je een website ontwikkelen die nieuwe klanten aantrekt? Of misschien wil je een Instagram-campagne opzetten om de resultaten te checken? De eerste stap om deze doelen te bereiken, is het ontwikkelen van inzicht in digitale marketing en hoe dit een positieve invloed kan hebben op uw bedrijf.

Benieuwd hoe Brandwings je kan helpen? Klik hier om contact op te nemen.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs