Het wordt tijd voor een nieuwe frisse website!

Misschien hebben jullie een website waarvan je denkt dat deze er goed uitziet. Je zegt tegen jezelf dingen als: “De site is prima”, “Klanten vinden hun weg” en “Ik heb echt geen nieuwe website nodig!”. Nieuwe bedrijven hebben vaak niet eens een website. Dus waarom wil je een website. Misschien ben je al succesvol met je bedrijf door je aanwezigheid op sociale media en andere online en offlinekanalen. Een (nieuwe) website heeft echter veel voordelen.

Een website kan het middelpunt van de online aanwezigheid zijn en de plaats waar de doelgroepen vanuit andere platforms (bijv. sociale media, e-mail, QR-codes op flyers) op landen wanneer ze iets kopen of meer informatie over de producten/diensten willen ontvangen. Een website is de marketing en sales machine die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar beschikbaar is. Een website vergroot bovendien de kans dat het bedrijf gevonden wordt op Google. Met een nieuwe website bereik je niet alleen bestaande doelgroepen, maar ook nieuwe klanten.

Mijn website heeft de jaren 90 look

Ziet de website eruit zoals gebouwd in 1999? Dan wordt het tijd om iets te gaan ondernemen. Zelfs mensen die geen ervaring hebben met webdesign, kunnen zien wanneer webpagina’s verouderd zijn. Dit kan een bedrijf klanten kosten, vooral wanneer gebruikers meerdere concurrenten hebben om uit te kiezen. Consumenten en zakelijke klanten zullen hoogstwaarschijnlijk een bedrijf kiezen met een mooie, gebruiksvriendelijke website omdat het vertrouwen geeft dat het bedrijf groeit en gebruik maakt van de laatste trends en technologie.

De website is technisch niet up to date

Design is niet het belangrijkste bij het herontwerpen van een website. Een goed technisch fundament is cruciaal. Een mooie website die niet goed werkt en bezoekers die weg klikken omdat sommige knoppen niet goed werken, kost klanten en omzet. Vaak klagen mensen dat hun winkelmandje niet werkt of de site te complex is. Om technische zaken goed op te lossen kost het vaak veel tijd om te zoeken naar een oplossing. Tijdens deze periode verliezen bedrijven vaak meer geld dan een nieuwe goed werkende website zou kosten.

De gebruikers van vandaag kunnen een website bezoeken vanaf een desktop, een laptop, een tablet, een tv of veel verschillende mobiele apparaten. En ze verwachten een naadloze ervaring van al deze toegangspunten. Klanten willen er zeker van zijn dat het product dat ze in hun winkelwagentje op hun mobiele telefoon hebben opgeslagen, er nog steeds is als ze de website op hun laptop bezoeken. Ze willen onderzoek doen op hun telefoons en de informatie die ze hebben gevonden delen met vrienden en collega’s.

Bezoekers van websites hebben maar een paar seconden geduld paar tot de website laadt, meer niet. Als het laden van de website te lang duurt, gaan de bezoekers gewoon ergens anders heen. Dit kost niet alleen potentiële klanten, maar ook zoekmachines houden niet van trage websites. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom de website traag is. Foto’s zijn bijvoorbeeld mogelijk nooit aangepast voor internet en de programmeertaal wordt niet ondersteund door moderne webbrowsers. De vuistregel is dat goed functionerende websites binnen 2,5 seconden worden geladen.

Zoekmachines pakken mijn website niet op

Google selecteert op sites die toegevoegde waarde bieden aan bezoekers. Deze websites zullen ook hoger komen in de zoekresultaten. Bij technische gebreken en wanneer de site niet goed opent op mobiele apparaten (responsive) dan heeft dat zeer grote invloed. Verschillende oorzaken kunnen dus invloed hebben of bezoekers u kunnen vinden. Soms is de aanpak van een oorzaak voldoende voor verdere optimalisatie. Bij sommige websites is het slim om een geheel nieuwe website op te bouwen.

Daarnaast is het verstandig om regelmatig de concurrentie op het internet te bekijken. Hoe gaan zij om met content en hebben zij de nieuwste technologische ontwikkelingen in hun website toegepast. Hoe is het met de gebruikerservaring? Technologie evolueert en verandert zo snel. Wie de laatste trends kent en gebruikersgedrag begrijpt, heeft een grote voorsprong. De klanten en dus de unieke bezoekers moeten centraal staan in het ontwerp van de website.

Mijn bezoekers zijn niet mijn klanten

Vaak hebben website voldoende bezoekers maar dat zijn niet de kopers of interessante klanten. De website is niet alleen een digitale brochure of het visitekaartje van de organisatie. De website moet juist een digitaal contactmoment zijn waarbij er interactie ontstaat tussen de bezoeker en het bedrijf. Analyse van de bezoekers is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Goede websites zijn de basis van succesvolle groei in welke branche dan ook. Een bedrijf dat kantoormeubelen verkoopt moet ervoor zorgen dat niet alleen het woord kantoormeubelen op de website voorkomt maar ook bijvoorbeeld het woord kopen. Als iemand zoekt op “kantoormeubelen kopen” dan wordt de website waarschijnlijk goed gevonden. Op deze wijze krijg je unieke en de juiste bezoekers met als doel nieuwe klanten en meer omzet. Eigenlijk is de website een ordertrechter. Bovenaan staan de website bezoekers en daaronder weer de personen die het bedrijf al kennen en wellicht al interesse hebben in het product of dienst. Bezoekers met een koopintentie zijn belangrijke leads. Als er contact is met het bedrijf in welke vorm dan ook ontstaat een prospect fase. Nu is de opvolging cruciaal of via digitale kanalen of fysiek via sales, dit kan ook in combinatie.

Een goed ontwerp van de website en het gebruik van slimme technologie zal zorgen voor hogere positie in Google, betere gebruikerservaring, juiste kwalificatie van leads. De klant reis begint bij een goede website. Maar niet alleen de website maar het is de combinatie van alle instrumenten zowel online als offline die zorgen voor meer succesvolle relatie met de klanten.

Benieuwd hoe Brandwings je kan helpen? Klik hier om contact op te nemen.

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs