Hoe vergroot je je zichtbaarheid tijdens de Corona crisis?

Ondanks dat de Corona maatregelen langzaam maar zeker worden versoepeld, verkeren talloze organisaties momenteel in een ongekende crisis waarbij het einde nog lang niet in zicht is. Economen verwachten dan ook in de komende maanden een enorme stijging van het aantal faillissementen en rekenen op een recessie.

De Corona crisis is het moment van de waarheid

Deze crisis heeft twee gezichten. Sommige ondernemers zien het niet meer zitten en andere zijn ongelofelijk creatief in het vinden van nieuwe verdienmodellen. Dat is precies wat een crisis los kan maken. Het woord crisis betekent volgens de etymologie (herkomst van woorden); een beslissend keerpunt of moment van de waarheid. Je wordt gedwongen om keuzes te maken en dat voelt soms als “kiespijn”. Het is daarom juist nu belangrijk om goed te bepalen waar sta ik voor en waar ga ik voor. Organisaties met vage proposities en die “gespecialiseerd” zijn in alles, hebben het dan ook heel zwaar. Iedereen die een bedrijf heeft, groot of klein, wil dat ze gezien worden en worden herkend. Maar hoe doe je dat nu in een tijd zoals nu, zonder dat je met hagel gaat schieten?

Wordt zichtbaar voor je doelgroep

Juist nu in een crisissituatie is het belangrijk om je bedrijf of organisatie helder en consistent neer te zetten. Belangrijk zijn de volgende vragen; wie zijn of willen wij zijn als bedrijf of organisatie? Hoe ziet de markt ons nu? Voor welke doelgroep zijn wij er en vooral voor wie duidelijk niet? Waar ligt onze toegevoegde waarde en wat lossen wij op? Wat gaat onze klant missen als wij er niet meer zijn? De kans is anders groot dat je in je communicatie de ene keer links gaat en de andere keer rechts. En dat is juist wat je niet wil. Herkenning wil je realiseren. Dat doe je door een vaste strategie te bepalen. Door consistent te zijn in je uitingen zowel digitale als in de fysieke 1,5 meter wereld. Ga dus op zoek naar de identiteit van de organisatie en kijk of deze past bij de medewerkers of als ZZP-persoon. Is bijvoorbeeld jouw gedrag en eventueel de medewerkers die dagelijks contact hebben met de doelgroep in lijn met waar de organisatie voor staat?

Maar ook van belang is wat je wilt zijn en waar je naar toe gaat. Wil je een jong dynamisch bedrijf of organisatie zijn? Hoe moet je dat dan communiceren? Belangrijker is het om te achterhalen wat de organisatie verstaat onder jong dynamisch. Als het helder is wat je wilt zijn, waar je voor staat en waar je naar toe gaat dan is het eenvoudiger om te bepalen hoe je naar buiten toe wilt overkomen. Dit krijg je alleen maar in beeld wanneer je met de juiste en verschillende medewerkers binnen de organisatie om tafel gaat zitten. Kijk kritisch naar de huidige website en eventueel webshop. Is het voor de doelgroep snel duidelijk tijdens hun digitale oriëntatie waar de organisatie voor staat? Als ze dan in de winkel of showroom komen, hebben ze dan dezelfde beleving?

Hoe kijkt mijn doelgroep naar mijn bedrijf of organisatie?

Om te bepalen hoe je zichtbaarheid wilt genereren in de markt, is het ook belangrijk om te weten hoe de markt jou nu ziet. Misschien doe je als organisatie al heel veel goed en is er niet veel verandering nodig. Eerder in deze blog hebben we het gehad over wie je wilt zijn als organisatie. Past dit bij het beeld dat de doelgroep heeft? Of is dat beeld totaal verschillend. Je wilt bijvoorbeeld als jonge flexibele organisatie overkomen in de markt. Maar de doelgroepen zien de organisatie als een formele en ouderwetse organisatie. Dan weet je dat je veel werk moet verrichten om dat beeld om te buigen. Maar misschien moet je het wel niet om willen buigen. Misschien vinden de klanten het juist prettig om zaken te doen met zo’n formele organisatie. En willen zij helemaal geen zakendoen met een jonge dynamische partij. Hoe verzamel je deze informatie. Heel simpel, bel klanten en stel ze de specifieke vragen. Of ga met sales mee naar nieuwe en bestaande klanten en stel ze ook deze vragen. Bel eventueel enkele bedrijven die de organisatie graag als klant zou willen hebben. Wat heeft ervoor gezorgd dat zij zo over de organisatie denken, is dat door de online uitstraling of door offline ervaringen. Wellicht is het een combinatie van beide. En vraag ook waarom ze klant zijn of overwegen om klant te worden van de organisatie. Wanneer je deze stap hebt gedaan, ben je weer dichter bij het vaststellen van de wijze waarop je als organisatie zichtbaarheid kan genereren.

De denkwijze van BRANDWINGS

De denkwijze zoals hierboven geschetst proberen wij voor onszelf zo goed mogelijk na te leven. Met de hedendaagse Corona crisis proberen wij zo goed mogelijk in te spelen op veranderingen in de markt en onze klanten daarbij te adviseren. Als BRANDWINGS zorgen wij met de inzet van onze drie modules BRANDDESIGN, BRANDMARKETING en BRANDBOOST voor zichtbaarheid, vindbaarheid en succesvol te zijn als bedrijf of organisatie, maar wij geven ook advies in de fase daarvoor. Door onze ervaringen met meerdere klantcases zijn wij in staat samen met de opdrachtgever eerst een goede analyse te maken van, wie zijn wij en wie willen wij zijn. Deze uitkomst vormt de basis van alle activiteiten die BRANDWINGS onderneemt om bedrijven en organisaties te helpen.

Meer weten? Of wil je graag een sparsessie aangaan met onze sales consultant? Neem dan geheel vrijblijvend contact op.

 

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs