Een ongekende nachtmerrie
Op 31 december was de eerste melding van het corona virus in China. Hoewel de Chinese autoriteiten snel ingrepen met totale isolatie van onder andere de miljoenen stad Wuhan, dook het virus later ook op in Noord Italië. Vanaf februari is Europa en de rest van de wereld in een achtbaan terecht gekomen of liever gezegd een slechte film. Het woord “ongekend” wordt in vrijwel ieder nieuwsbericht gebruikt. Het is ook ongekend en voor de meeste van ons een compleet nieuwe ervaring. Het openbare maar ook het privéleven staat grotendeels stil. De gevolgen zijn desastreus voor de wereldwijde economie maar belangrijker nog de volksgezondheid van alle wereldburgers.
Echte leven staat stil maar digitale wereld is de uitweg
Vanwege het nieuwe coronavirus blijven velen thuis. In tijden van het nieuwe type coronavirus worden we opgeroepen om ons te isoleren: we moeten zoveel mogelijk thuisblijven om onze medemensen te beschermen tegen infectie. In plaats van op kantoor te werken, zitten we in het thuiskantoor, in plaats van te winkelen in de winkel om de hoek, bestellen we online. Scholen zijn dicht, werknemers moeten thuis werken, bedrijven zijn dicht en online platforms zoals ZOOM, Microsoft teams, Google Hang out draaien overuren. Ook Cool blue en Mediamarkt melden een forse stijging van online aankopen met name thuiswerk “gereedschap” zoals docking stations, toetsenborden etc.
Dit zou eigenlijk een winst moeten zijn voor online handelen, maar dat is het niet. Het groeit maar in één sector: online supermarkten die vers voedsel leveren. Online business zou nu een hoge vlucht moeten nemen. Maar dat doet het niet. De realiteit is anders: bijna 41 procent van de bedrijven neemt bestellingen van klanten op. Dit is het resultaat van een recent onderzoek door verschillende E-Commerce platformen. Ongeveer 60 procent van de respondenten schat dat de vraag de komende maanden zal blijven dalen. Zij verwachten minder bestellingen. In tijden van onzekerheid lijken mensen minder geld uit te geven. Het ziet er alleen anders uit met eten. Meer gebruikers vertrouwen op de online supermarkt om fruit, groenten, enz. te kopen – deze zaken groeien momenteel enorm. Maar het valt nog te bezien hoe lang de hausse zal duren, omdat 62 procent van de online retailers verwacht dat quarantainemaatregelen in de loop van het jaar zullen leiden tot beperkingen of zelfs volledige sluiting van bedrijven.
Data gebruik explodeert
Aan de andere kant profiteren fabrikanten van computerspellen van de lockdown. In Italië bijvoorbeeld is het internetverkeer de afgelopen 14 dagen met meer dan 70 procent toegenomen. Vooral online games zoals Fortnite zijn hier waarschijnlijk verantwoordelijk voor. Net als bij de Italiaanse internetprovider Telecom, breiden steeds meer providers in de EU hun netwerkcapaciteit uit om meer verkeer mogelijk te maken.
Maar hoe nu verder?
Net zoals vele andere bedrijven is ook Brandwings zich bewust van de impact van het Corona virus en volgt de laatste ontwikkelingen op de voet. Door zoveel mogelijk contact te houden met bestaande klanten en relaties proberen wij ons zoveel mogelijk op de toekomst te richten en waar nodig te helpen. Namens Brandwings willen wij dan ook onze steun uitspreken naar alle hulpverleners en bedrijven die een zware tijd tegemoet gaan. Mochten er vragen zijn laat het ons dan gerust weten via info@brandwings.nl en wellicht kunnen wij iets voor je betekenen.