Hoe maak je een succesvolle autonome nieuwssite?

Hoe maak je een succesvolle autonome nieuwssite? Met dit idee begonnen we vorig jaar na het lezen van het bericht dat de formule 1 weer terugkeert in Nederland. Zelf zijn wij fervent autoliefhebbers en zijn dan ook zeer enthousiast over de terugkeer van de formule 1 op Zandvoort. Maar na het horen van het nieuws zijn wij toch eens gaan denken aan de commerciële impact van dit evenement. Zoals je hebt kunnen lezen in onze blogs over affiliate marketing hangt succes onder andere af van relevantie en actualiteit, en laat de formule 1 nu precies daarop aansluiten.

Het liever lui dan moe principe
Tegenwoordig zie je talloze bloggers, vloggers en influencers die met minimale inspanning toch bakken met geld verdienen. Nu heb je als ondernemer eigenlijk geen tijd om lui te zijn maar wat als je iets kunt bedenken wat geld kan opleveren zonder dat je je daar maximaal voor in hoeft te spannen. Dat klinkt natuurlijk te mooi om waar te zijn en is dat vaak ook, maar wij namen de proef op de som. Na het bekend worden van het nieuws dat de Formule 1 definitief plaats zal vinden in mei 2020 organiseerde wij een brainstormsessie met het team van Brandwings en zijn gaan kijken naar de kansen en behoeften die dit te weeg brengt. Al snel werd duidelijk dat alleen al naar de aanloop van de definitieve bekendmaking van de data, er een enorme piek zichtbaar was in de zoekresultaten en trends binnen Google vanuit zowel binnen als buitenland. Niet alleen vanwege het feit dat dit de eerste grand prix is sinds 1985 maar ook vanwege een uitermate populaire coureur, genaamd Max Verstappen.

De probleemstelling
Zonder probleem geen oplossing, met deze gedachte zijn wij gaan kijken naar de pijnpunten binnen de informatiestroom op het gebied van de formule 1. Tijd en efficiëntie zijn daarbij twee punten die wij als problemen ervaren bij het hedendaagse gebruik van het internet. Immers, je tijd wordt steeds kostbaarder en het aanbod van informatie alleen maar groter. Daarnaast is er enorm veel dubbele informatie maar ook fake news te vinden waaraan je onnodig veel tijd kwijt bent. Dit moet beter kunnen dachten wij.

Een simpel idee
De beste ideeën zijn vaak het simpelst. Of deze succesvol zijn hangt van heel veel dingen af maar in de basis kun je deze terugbrengen tot 3 eigenschappen namelijk, interesse, kennis en doorzettingsvermogen. Wanneer je niet aan één van deze eigenschappen voldoet is je plan gedoemd te mislukken. Zo kun je nog zo geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp, wanneer je onvoldoende kennis hebt of er na een tegenslag besluit mee te stoppen is de kans op slagen ook zeer gering. Met dit in het achterhoofd kwamen wij tot het volgende idee. Om de informatiestromen efficiënter te laten verlopen bouwen wij een centraal platform waarbij informatiestromen van grote nieuwsaanbieders op het gebied van de formule 1 door een speciaal algoritme automatisch worden gefilterd en op het platform overzichtelijk worden getoond. Hiermee wordt dubbele content uitgesloten en blijf je toch op de hoogte van het nieuws van de grootste nieuwsaanbieders en dat volledig autonoom.

Een buitenkansje
Toen het idee er was zijn wij op zoek gegaan naar een geschikte domeinnaam. Immers, zonder mooie domeinnaam met belangrijke keywords kan het idee nog zo mooi zijn maar is de kans van slagen zeer gering. Zoals het met de meeste trends gaat worden belangrijke domeinnamen gelijk opgekocht door handelaren die deze vervolgens weer voor veel geld doorverkopen. Maar tot onze grote verrassing bleek een zeer interessante domeinnaam nog vrij, namelijk dutchgpzandvoort2020.nl. Deze hebben we dan ook gelijk geregistreerd en ondergebracht in ons serverpark.

Machine learning
Sommige dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan maar na het registreren van de domeinnaam verliep het ontwikkelingsproces sneller dan verwacht. Na het ontwerpen van de website werd met een op maat gemaakt script het platform geactiveerd en kon deze uitgebreid worden getest. Binnen het platform worden nieuwsberichten van belangrijke nieuwssites op het gebied van de formule 1, met speciale machine learning software gecrawld en vervolgens op de website geplaatst. Daarbij wordt onder andere gekeken naar duplicated content waar Google zeer streng tegen optreedt en de aanwezigheid van foto’s en backlinks. Het interessante van het platform is ook dat indien er toch een foutief bericht wordt geplaatst, deze gemarkeerd kan worden als een foutief bericht en de software hier van leert en deze fout niet een tweede keer maakt. Dit maakt dat het platform alleen maar efficiënter gaat werken.

Een aantal maanden later
Inmiddels zijn wij enige maanden verder en kunnen wij spreken van een succes. Onze insteek was gericht om met minimale inzet en zonder marketingactiviteiten een succesvol autonoom nieuwplatform op te zetten en dat lijkt gelukt. De website voorziet zonder enige vorm van input duizenden bezoekers van de laatste informatie op het gebied van de formule 1 en groeit maandelijks met zo’n 15%. Aangezien het platform zo goed werkt zijn wij druk bezig met de integratie in onze andere projectwebsites waaronder die van Amsterdam Jordaan en Haarlemmermeerhotels. Benieuwd naar onze formule 1 nieuwssite? Klik dan hieronder op de link.

dutchgpzandvoort2020.nl

 

 

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs