Een sterk en succesvol merk met de inzet van Virtual Reality

Wat is VR ?

Virtual Reality (VR) is meer en meer een onderwerp geworden dat enthousiast wordt ontvangen in verschillende industrieën en niets minder belooft dan een revolutie in het gebruik van digitale media. De technologie is niet alleen opgepakt door de Early adopters en technologieliefhebbers, ook steeds meer grote bedrijven zoals IKEA of Audi maken hun producten via VR toegankelijk voor potentiële klanten. En naast communicatie en amusement is er ook een groot potentieel in onderwijs, onderzoek, geneeskunde en therapie. Maar wat is VR eigenlijk en hoe zal het ons mediagebruik in de toekomst veranderen? VR is een kunstmatige realiteit die door de combinatie van speciale hardware en software. Dit kan een realistisch archeologisch bezoek zijn aan culturen uit het verleden of een gesimuleerde vlucht in een ruimteschip, maar ook een schaalrondleiding door een bouwproject. De kern van moderne VR-hardware is een VR-bril met twee beeldschermen met hoge resolutie voor het weergeven van kunstmatig gegenereerde beelden en een daaraan gekoppeld sensorsysteem voor het detecteren van de positie en positie van het hoofd. Als er minder dan 11 milliseconden verstrijken tussen sensortechnologie en de weergave van een afbeelding, ontstaat de indruk ‘aanwezig’ te zijn in virtual reality. Er zijn momenteel twee klassen VR-apparaten op de markt:

High-end headsets zoals Oculus Rift of de HTC Vive, mede ontworpen door game-ontwikkelaar Valve, die zijn aangesloten op een conventionele pc. Mobiele headsets zoals Google Daydream, Samsung GearVR of het kartonnen Google Cardboard, die aanzienlijk goedkoper zijn en werken met smartphones. Microsoft ontwikkelt momenteel de holografische augmented reality-oplossing Hololens en onderzoeken grote chipfabrikanten zoals AMD en NVIDIA ook hun eigen VR-modules.

VR gaat veel voor ons veranderen mede door de Corona tijdperk

Pioniers in de technologiesector gaan ervan uit dat VR ons dagelijks leven vorm zal geven en de mediaconsumptie de komende jaren zal veranderen. Naast games en VR-ervaringen zoals het beklimmen van de Mount Everest kan VR ook een sterke invloed hebben op media, industrie, design, architectuur, wetenschap, onderwijs, geneeskunde, communicatie. Dat wil zeggen op de hele samenleving. Volgens Goldman-Sachs zullen de VR-inkomsten tegen 2025 de tv-markt voorbijstreven. Zoals tegenwoordig tv’s, pc’s of gameconsoles, kunnen VR-headsets in veel huishoudens dan standaarduitrusting zijn. We staan ​​nog aan het begin van een uiterst opwindende tijd waarin programmeurs, mediaprofessionals en artiesten proberen door te dringen in deze nieuwe technologie en innovatieve ervaringen te creëren.

Technologie en toepassingen

VR is in veel opzichten een technologische driver omdat de eisen aan chipsnelheden, weergave kwaliteit en efficiënte software extreem hoog zijn. VR maakt veel toepassingen makkelijker te implementeren en voegt een extra niveau van interactie toe zoals deze voorbeelden laten zien:• IKEA-klanten kunnen hun nieuwe keuken virtueel vanuit huis schalen met een realistische grafische weergave.• De autofabrikant Audi installeert VR-stations in showrooms, waar klanten elke autoconfiguratie nagenoeg origineel kunnen inspecteren.• De filmindustrie investeert steeds meer in VR-films, waaronder de “Story Studio”, opgericht door Oculus.• Sportevenementen kunnen in de nabije toekomst ook in VR worden uitgezonden vanuit het perspectief van een toppositie direct in het stadion.• Gamers kunnen direct vanuit de cockpit ruimtegevechten beleven met maximale onderdompeling.De technologie wordt al gebruikt op het gebied van wetenschap, therapie en geneeskunde:• Behandeling van fantoompijn bij amputatiepatiënten• VR-gebaseerde medische diagnostiek, training in chirurgische technieken• Therapie van soldaten met PTSS (posttraumatische stressstoornis). • Simulaties in de opleiding van piloten, astronauten, machinisten etc.

Brandwings gaat VR inzetten bij trainingen en andere toepassingen

Maar in welke richting VR zich ook ontwikkelt: de technologie is er al en zal niet meer verdwijnen. In lijn met de algemene ontwikkelingstrend in technologie, zal de volgende generatie headsets vooral goedkoper, kleiner, lichter en comfortabeler worden en daardoor waarschijnlijk de massamarkt betreden. Recentelijk heeft Brandwings een aantal VR brillen aangeschaft. Deze VR brillen gaat Brandwings inzetten bij de onlinetrainingen binnen de module Brandboost. Stel je voor een sales training voor jou winkelpersoneel in een VR-wereld maar wel met de look and feel van de eigen winkel! Of hoe presenteer je met impact voor een zaal met mensen. Deze trainingen kunnen online gegeven worden. Via het internet kan de trainer en de klant op afstand in dezelfde eigen wereld een klantgesprek voeren of presentatie training krijgen. Tenslotte is Brandwings in opdracht van een aantal klanten aan het kijken naar het ontwikkelen van praktische toepassingen voor hun business en naar het versterken van hun klantbinding. Voor meer informatie en vragen kunt u contact met ons opnemen.

 

Deel dit bericht

Facebook
Twitter
LinkedIn

Bekijk ook onze andere blogs