In deze gastblog geeft 3D artist Daphne Zwarts een inkijkje in de wereld van de game-industrie. Ze is onlangs met het hoogst mogelijke cijfer afgestudeerd en is samen met haar team genomineerd voor de Dutch Game Bakery Awards.
Het gebruik van games als marketing tool
Games worden de afgelopen jaren steeds vaker gebruikt als interactieve oplossing voor de promotie en marketing van een product. Deze ‘gamification’ wordt onder anderen gebruikt door grote bedrijven zoals de KLM en de ING. Het gebruik van deze toegepaste technologie is een goede manier om nieuwe doelgroepen aan te spreken, of als versimpeling van informatie voor een bestaand publiek. Maar is deze gamification de oplossing om jouw product op te laten vallen?
De game-industrie is een zeer gevarieerde business branche die zich continu blijft ontwikkelen en zich aanpast aan de nieuwste technologische mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van VR (Virtual Reality) zoals beschreven in onze andere blog en AR (Augmented Reality) waarbij digitale elementen in de echte wereld worden geprojecteerd. De game-industrie wordt daarbij opgedeeld in bedrijven die zich focussen op entertainment games en bedrijven die zich bezighouden met de ontwikkeling van applied games.
Entertainment games zijn voornamelijk gecreëerd vanuit passie. Zoals de naam al zegt gaat het hier om een product dat gemaakt is met als doel om de speler te entertainen en inkomsten te genereren voor het bedrijf. Daarentegen worden applied games vooral ingezet ter promotie van een product/bedrijf of als interactieve oplossing voor alledaagse problemen.
De game-industrie
De markt wordt deze dagen overspoeld door een zee aan computergames. Gemaakt door grote merken zoals Nintendo en EA maar ook door kleine eenmansbedrijven. Veel mensen dromen ervan: je komt met een goed idee, creëert in een paar dagen een spel en plots staat er een paar ton op de rekening. Helaas, de werkelijkheid van de game-industrie is hard werken, risico en passie. In deze blog gaan we verder in hoe het ontwikkelingsproces binnen de game-industrie eruit ziet.
De rol van een game artist
Als game artist ben je verantwoordelijk voor het uiterlijk van het spel. Van de belangrijkste karakters tot op de kleinste steen. Alles moet met de hand gemaakt worden.
De game-industrie is een snel groeiende branche, daarom is het als game artist belangrijk dat je breed inzetbaar bent. Zo ben je tegenwoordig niet alleen verantwoordelijk voor de 3D objecten, maar is het belangrijk dat je ook verstand hebt van coderen, design, illustration en marketing. Dit alles om ervoor te zorgen dat je op één lijn zit met het development team en het eindproduct voldoet aan de verwachtingen.
Een kijkje binnen het ontwerpproces
Het ontwikkelingsproces begint met de ontwerpfase. Hierin wordt het concept uitgewerkt en ‘op tafel gelegd’ voor het team. Bij goed uitgedachte games kan dit proces soms maanden tot jaren duren. Voordat men over kan gaan op de productiefase is het belangrijk dat het concept klopt. Halverwege opnieuw beginnen is namelijk een dure optie.
Dit concept wordt vaak visueel vormgegeven door een of meerdere concept artists. Concept art loopt vaak gelijk met de ontwerpfase. De visuele weergave van het product schept een goed beeld van niet alleen het eindresultaat maar ook de weg hier naartoe. Veel elementen zoals gameplay en uiterlijk worden dankzij concept art duidelijker voor het team.
Wanneer er een idee is ontwikkeld van het spel wordt er eerst een versimpelde versie gemaakt. Dit noem je een paper prototype. Deze wordt vaak op een creatieve manier, zoals met powerpoint, blokken, digitaal of met papier, uitgewerkt. Dit wordt gedaan om snel en gemakkelijk de gameplay te testen en te zoeken naar verbeterpunten binnen het design.
Al dit testen is enkel het begin. Zodra een concept heeft bewezen goed te functioneren wordt de productiefase van het spel in werking gezet en begint ‘de machine’ pas echt te draaien. Zo beginnen bijvoorbeeld de 3D artists met de 3D productie, de sound designers beginnen met de geluidseffecten en de muziek, de illustrators gaan aan de slag met het promotiemateriaal, de developers met de codering, etc. Dit is de belangrijkste en duurste fase van het project waarin het product echt tot stand begint te komen.
Tussen de ontwikkelingen door worden er playtesten gehouden. Dit zijn korte momenten waarin de doelgroep wordt uitgenodigd om het spel gratis te spelen. Hun reactie wordt nauwkeurig bestudeerd en de resultaten worden gebruikt om het spel te verbeteren en zo veel mogelijk te optimaliseren. Daarbij, door het variërende gedrag van de playtesters, worden er op deze manier vele kleine en soms grote fouten uit het spel gehaald.
Na een lang en arbeidsintensief proces, dit kan voor grote projecten oplopen tot jaren aan werk, ontstaat er een uniek product dat kan worden uitgebracht op de markt.
Een stukje persoonlijke ervaring
Zelf heb ik de opleiding game art gevolgd op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.
Tijdens mijn opleiding heb ik meegewerkt aan een grote variatie game projecten. Mijn meest recente werk is ‘Spirinse’. Samen met de developer Ronald van Egdom en 3D environment-artist Kian kreikamp, hebben wij negen maanden lang gewerkt aan dit prachtige spel. Spirinse is een 2.5D exploratie spel, volledig in het thema van de zeven chakra’s van het lichaam. Dit spel maakt volop gebruik van een unieke art-style, gameplay en thema. Daarbij is Spirinse onlangs geshowcased op INDIGO, een van de grootste gamebeurzen van Nederland en zijn wij genomineerd door de Dutch Game Bakery Awards onder de categorie “beste studentenproject”.
Bekijk het project Spirinse
https://www.youtube.com/watch?v=qihD-1g5m_g
De game-industrie gaat over hard werken, risico en passie.
Mijn naam is Daphne Zwarts en ik werk als professioneel 3D game artist.
Meer weten? Bekijk dan mijn LinkedIn-pagina of website.